De helpende merchandise-hand van PBM

donderdag 21 december 2017 - 16:45

Met 25 jaar ervaring in de verkoop van merchandise is PBM Express een niet meer weg te denken schakel in deze groeiende markt. Volgens directeur Jan Pieter Ellerbroek en directeur sales Aad de Waard is het einde van die groei nog niet in zicht. “Er zijn nog genoeg kansen voor iedere retailer.”

PBM Express voert drie verschillende productgroepen. Met de zogeheten high-end collectables van bedrijven als Sideshow richt het bedrijf zich op de verzamelaar. Daarnaast distribueert PBM ook producten die bedoeld zijn voor een bredere doelgroep (denk aan o.a. de poppen van Funko Pop). Tot slot is PBM ook specialist in speelgoed. Het afzetkanaal voor de producten is ontzettend breed, aldus Aad de Waard. “De tijd dat we alleen aan speciaalzaken op het gebied van comics en games leverden zijn voorbij. Je ziet steeds vaker dat retailers merchandise gebruiken als aanjager voor traffic op de winkelvloer. Producten waar ook nog eens een hoge marge op zit.”

Om de winkelier wegwijs te maken in alle mogelijkheden gebruikt PBM een hands-on benadering. “Een boekwinkel heeft andere wensen dan een gamewinkel. Wij helpen iedereen bij die keuzes, door bijvoorbeeld samen naar het klantenprofiel te kijken. Wie is je doelgroep, wat past daar het beste bij?”

Om succesvol te zijn in merchandise, dien je volgens De Waard een aantal zaken goed te regelen. “Een van de belangrijkste dingen is dat het assortiment goed onderhouden wordt en regelmatig wisselt. De consument moet bij ieder bezoek iets nieuws kunnen vinden. Daarnaast is het essentieel dat de presentatie er goed uitziet. Ook op dat gebied helpen wij graag.”

Wereld is veranderd
PBM kan bogen op ruim 25 jaar ervaring op het gebied van gelicenseerde merchandise. Jan Pieter Ellerbroek: “Wij begrijpen waar kansen en bedreigingen liggen, hoe de potentiële consument en de markt eruitzien. De wereld is in het afgelopen decennium compleet veranderd. Het volume en de variëteit van gelicenseerde producten is toegenomen: het zijn niet alleen meer de diehardfans die bediend worden. Tien jaar geleden was het ontzettend moeilijk om inkopers te overtuigen van het belang en de potentie. Dat is nu anders.”

In die kwarteeuw heeft PBM een reputatie opgebouwd van betrouwbare, klantvriendelijke en veelzijdige leverancier. Iets waar Ellerbroek trots op is. “De producten die wij vertegenwoordigen of distribueren zijn uniek. We hebben wereldwijd toegang tot een zeer groot netwerk van leveranciers. Hierdoor kunnen we altijd een gevarieerd aanbod blijven aanbieden. Dat doen we op een transparante en goede manier, waarbij we het ook geen probleem vinden om de handen uit de mouwen te steken.”

Funko Pops
Een van de grootste merchandise-succesnummers van de afgelopen jaren is zonder twijfel de populaire reeks cartoonachtige figuurtjes Funko Pops. PBM is een van de geselecteerde distributiepartners die aan de wieg hebben gestaan van dit succes. Jan Pieter Ellerbroek: “De Funko Pop heeft een vriendelijke prijs en maakt gebruik van heel veel licenties. Iedere week worden er wel vijftig nieuwe bedacht. De variëteit in het aanbod zorgt ervoor dat er voor ieder wat wils is. Nieuwe licenties blijven komen, en er zijn nog genoeg retailers die de Funko Pop uitstekend zouden kunnen verkopen maar dat nog niet doen. Ik noem bijvoorbeeld muziekwinkels. Zo is er een complete line-up met popiconen verkrijgbaar, van Metallica tot Jimi Hendrix.”