Spannende tijden voor Micromedia

donderdag 21 december 2017 - 16:36

Vanaf volgend jaar gaat Micromedia Nederland door het leven als Micromedia Europe. Managing director Eldan Santcroos: “Wij worden het Europees Operations Center ter ondersteuning van onze lokale verkoopkantoren.”

“In 2017 was Micromedia volop in beweging”, aldus Eldan Santcroos. “We hebben flinke stappen gezet op een aantal gebieden. Het leveren van diensten om de klant succesvol te laten zijn is leading geweest bij deze stappen. We zijn klaar voor het uitvoeren van de plannen die we hebben voor de komende jaren.”

Het afzetten van producten vormt de basis. Juist door het aanbieden van een breed dienstenpakket waarvan klanten en leveranciers gebruik kunnen maken, voegt Micromedia naar eigen zeggen waarde toe. “Wij bieden een breed spectrum aan mogelijkheden”, stelt Santcroos. “Van 3PL tot full service merchandising en category management. Onze usp’s liggen in de door ons ontwikkelde systemen, Business Intelligence en ons brede scala aan oplossingen voor digitale distributie.”

Managen van voorraad
“Een van de gebieden waarop we Business Intelligence toepassen is supply chainmanagement”, licht Santcroos toe. “Optimaal supply chain management vanaf het moment dat het product de fabriek in China verlaat totdat het bij de consument terechtkomt, is zeer belangrijk voor een winstgevende propositie voor alle betrokkenen in de keten. Het juiste voorraadniveau is essentieel: zowel te hoge voorraad als onvoldoende voorraad drukt de marge van betrokken partijen. Het goed kunnen managen van de voorraadniveaus in de keten is daarom een belangrijke reden voor Micromedia geweest om te investeren in Business Intelligence. Onze klanten hebben vertrouwen in ons en hoeven qua voorraad minder risico te nemen, omdat ze weten dat wij die in de keten goed onder controle hebben.”

VR en eSports
Welke trends en veranderingen zijn Micromedia in 2017 het meeste bijgebleven? Santcroos: “We zitten in een bijzondere tijd, op alle fronten zijn er nieuwe ontwikkelingen. Sommige zijn enorm ‘disruptive’, terwijl andere de lijnen vervagen tussen consumentenelektronica en traditionele productcategorieën zoals SDA, health en wearables (kleding, schoenen en sieraden). Een voorbeeld van vernieuwingen die tijd nodig hebben zijn VR en wearables. De totale propositie is voor de consument soms wat lastig te begrijpen. Hoe lang wil je je bijvoorbeeld van de wereld afsluiten door een VR-bril op te zetten? Hoe vaak moet je de bril afzetten omdat er een bericht binnenkomt? Deze vragen zijn nog niet beantwoord. Op het gebied van wearables spelen er andere kwesties. Te veel elektronica op je lichaam komt nerdy over. Alles moet ‘s nachts opgeladen worden. En de prijs van wearables is relatief hoog. E-sports is dan weer een voorbeeld van een explosief groeiende markt met enorm veel interessante producten. Veel retailers hebben dit niet zien aankomen en vissen nu achter het net. De voorspellers die pc-gaming dood hebben verklaard, krijgen ongelijk. Gamen op de computer gebeurt vaak in de cloud, maar consumenten betalen maar wat graag 300 euro voor een e-sportsmuis.”

Micromedia Europe
Eén van de grootste veranderingen in 2018 zal de veranderende rol van Micromedia Nederland zelf zijn. “Het kantoor in ons land wordt volgend jaar het Europees Operations Center ter ondersteuning van onze lokale verkoopafdelingen. Dat betekent uiteraard ook een nieuw logo en vernieuwde website. Het zijn dus spannende tijden.”