Voorbereid op de toekomst

donderdag 21 december 2017 - 16:57

Het is geen geheim dat de markt voor fysieke entertainmentgoederen onder druk staat. De Benelux kent echter nog genoeg specialisten om een fysieke distributie te rechtvaardigen. In deze Special Groothandel & Distributie komen alle relevante partijen aan bod. 

Vergeleken met een aantal jaar geleden is het Benelux-landschap voor fysiek entertainmentproduct compleet veranderd. Grote spelers sloten hun deuren en branchevreemde kanalen namen afscheid van bijvoorbeeld de dvd. Dat heeft ertoe geleid dat het aanbod van films op dvd of Blu-ray in de grote winkelstraten zo goed als verdwenen is, op het assortiment van Boekenvoordeels Free Record Shop en de MediaMarkt na. Als een consument een film op een fysieke drager in huis wil halen, moet hij of zij daar echt moeite voor doen, zeker als die film niet verkrijgbaar is via de bol.coms van deze wereld. Bij muziekproducten is het een compleet ander verhaal. De populariteit van vinyl heeft ervoor gezorgd dat de klant zijn weg naar de muziekwinkel weer heeft gevonden. Ook op het gebied van game-retail vielen er afgelopen jaren harde klappen. Het overgebleven retaillandschap wordt grotendeels bevolkt door specialisten die dankzij hun specifieke aanbod relevant blijven voor hun klanten.

Inspelen op veranderingen
De distributeurs en groothandels die nu nog actief zijn in de markt voegen stuk voor stuk iets toe aan het potentiële succes op de winkelvloer en hebben vaak hun dienstenpalet uitgebreid. VSN is daar een goed voorbeeld van. Het bedrijf verzorgt niet alleen de distributie richting retail, maar is ook verantwoordelijk voor dropshipments voor Wehkamp – men levert rechtstreeks aan klanten van de webwinkel. Voor ECI deed VSN dat al eerder. Ook werkt het steeds nauwer samen met uiteenlopende bedrijven, waaronder Media Markt, Splendid en Amazon.  De ene keer als groothandel, de andere keer als logistiek partner.

Managing director Eldan Santcroos van Micromedia zag ook de rol van zijn Micromedia door de jaren heen veranderen. “Het gaat vandaag de dag veel meer om het leveren van diensten dan om het leveren van producten. Dat laatste kan iedereen doen. Wij kunnen de klant helpen, adviseren, begeleiden en ontzorgen.” 

Micromedia is met de veranderingen in de markt mee-geëvolueerd. Het bedrijf is groot geworden met het distribueren van fysieke games binnen de retailsector. Voor het huidige Micromedia zijn entertainmentproducten nog steeds belangrijk, maar zijn de diensten uitgebreid met het leveren van geautomatiseerde oplossingen, third-party logistics, full service merchandising en category-management. Ook VSN heeft ingezet op een breder profiel. Algemeen directeur Jeroen Visser laat weten veranderingen in de markt voortdurend in de gaten te houden. “Zo zijn we nu aan het kijken naar nieuwe productgroepen zoals bordspellen, speelgoed en producten met Disney-licenties.”

Doelgroep
Steeds meer entertainmentretailers ontdekken de laatste twee jaar dat merchandise een manier is om de teruglopende omzet uit fysiek product op te vangen. Twee van de bekendste verdelers binnen deze markt zijn PBM en Hole In The Wall. Opvallend bij deze bedrijven is hun betrokkenheid bij retail en het inspelen op kansen. Het assortiment van PBM bestaat naast zogeheten high-end collectibles uit speelgoed en producten die bedoeld zijn voor een bredere doelgroep. De leverancier kent zijn klanten en doet er alles aan om hen wegwijs te maken in de mogelijkheden.

Salesdirecteur Aad de Waard: “Een boekenwinkel heeft andere wensen dan een game-winkel. Wij helpen iedereen met die keuzes door bijvoorbeeld samen naar het klantenprofiel te kijken. Wie is je doelgroep, wat past daar het beste bij en wat moet je doen om succesvol in dit segment te blijven? Een van de belangrijkste dingen is dat je het assortiment goed onderhoudt en regelmatig ververst. De consument moet bij ieder bezoek iets nieuws kunnen vinden. Daarnaast is het essentieel dat de presentatie er goed uitziet. Ook op dat gebied helpen wij graag.”

Greg Burrell, managing director bij Hole in The Wall, ziet een andere verschuiving. “Niet alleen B2B, ook B2C wordt steeds belangrijker. We verkopen meer en meer direct aan consumenten.” En dat is een trend die onder meer waarneembaar is op de steeds populairder wordende Comic Cons, waaronder het Belgische FACTS.

Evolueren
Dat de markt voor fysiek product compleet is veranderd en dat dat grote gevolgen heeft voor de rol van groothandels en distributeurs, staat als een paal boven water. Het is echter onzin om te roepen dat dit soort bedrijven met uitsterven bedreigd wordt. Vooral omdat veel van hen al een aantal jaren geleden stappen hebben gezet om zich voor te bereiden op de nieuwe toekomst. Hun rol is dan ook nog lang niet uitgespeeld en zal de komende jaren alleen maar verder evolueren. Zolang de consument nog interesse heeft in fysieke producten, zijn distributeurs en groothandels belangrijk.