EB Live maart: Dutchband, 50 jaar Paradiso, Fresku

woensdag 14 maart 2018 - 10:20

Deze week verschenen: het maartnummer van EB Live. Deze editie is er aandacht voor Dutchband en het 50-jarig jubileum van Paradiso. Ook het rookruimteverbod wordt besproken en is er een interview met Fresku.

In het maartnummer van EB Live is er onder meer aandacht voor:

Dutchband
Dutchband kijkt terug op een succesvol 2017. Het bedrijf heeft flinke stappen gezet op het gebied van digitaal betalen, terwijl de vertrouwde muntjes onverminderd populair bleven. Managing director Michiel Fransen over de plannen, werkzaamheden, nieuwe ideeën en ambities van het bedrijf.

Rookruimteverbod
Sinds 1 juli 2008 geldt er een rookverbod voor de horeca. Destijds werd er wel een uitzondering gemaakt voor speciaal aangewezen rookruimtes. Die uitzondering is op 13 februari ongeldig verklaard door het gerechtshof in Den Haag. De Vereniging Nederlandse Poppodia en –Festivals (VNPF) en de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) komen namens de poppodia tegen het besluit in actie.

Dutch Live Entertainment Production Awards
De Dutch Live Entertainment Production Awards is in amper vier jaar tijd een begrip geworden in de Nederlandse livebranche. De prijzen gaan naar professionals die binnen de industrie een belangrijke en/of bijzondere prestatie hebben neergezet. De 2018-editie staat gepland voor 9 april en belooft nu al een bijzondere avond te worden.

Poppodium Twente
In maart gaat het eerste 'bovenstedelijke' muziekcentrum van Nederland van start. Atak Enschede en Metropool Hengelo hebben de krachten gebundeld in het nieuwe Poppodium Twente.  

Fresku
Nu Nederlandstalige hiphop de underground is ontstegen, rijst de vraag of dit enorme succes zich ook laat vertalen naar het livecircuit. We vragen het aan Fresku, de woordkunstenaar uit Eindhoven die met zijn soms licht filosofische maar altijd treffende rapteksten is uitgegroeid tot een van de smaakmakers binnen de huidige Nederlandse hiphopscene.

Willem Venema
In het boek ‘Volgens Willem’ volgt schrijfster Yaël Vinckx Willem Venema op zijn weg van eeuwige student tot een van de meest markante poppromoters. We zochten Venema op en hinkstapspringen met hem door zijn carrière én vijftig jaar muziekgeschiedenis.

50 jaar Paradiso
Paradiso bestaat een halve eeuw. In die periode is het podium aan de Weteringschans in Amsterdam uitgegroeid tot een wereldwijd begrip. Acht medewerkers, partners en muzikanten over hun ervaringen met de legendarische poptempel.

Greencopper
Het internationaal opererende Greencopper maakt apps voor festivals in ruim 25 landen. Het bedrijf een app-bouwer noemen, doet Greencopper echter tekort. De laatste jaren introduceerde men veel nieuwe en innovatieve toepassingen die zorgen voor een betere ervaring van festivalbezoekers, veiligere evenementen en meer inzicht in data voor organisatoren.

Sniester Festival
Het Sniester Festival stuurde eind februari een persbericht uit. Nu is dat niet zo bijzonder, ware het niet dat het deze keer om een heus papieren exemplaar ging. Enkele dagen later werd toch maar ook een digitaal bericht verzonden. Het ‘analoge’ nieuws was namelijk nergens opgepakt...

Ticketmaster
Ticketmaster Nederland heeft een nieuwe marketingmanager: Ellen Tolsma. Zij verdiende haar sporen in de filmindustrie en wil in haar nieuwe functie het verhaal van de ticketverkoper nog beter voor het voetlicht brengen.

Special AV
Het entertainmentniveau van grote shows wordt steeds indrukwekkender. Evenementen worden extravaganter en spectaculairder, en dat hebben de fans gemerkt. Hoe deze bedrijven steeds weer erin slagen om het publiek innovatieve evenementen voor te schotelen, vertellen ze in deze AV-special.

Special Regelgeving & veiligheid
Bij publieksevenementen is geen onderwerp zo belangrijk als veiligheid. Aan de hand van acht stellingen reageren medewerkers van bedrijven die actief zijn op evenementen hoe ze omgaan met uiteenlopende onderwerpen zoals techniek als hulpmiddel en de noodzaak van goed samenwerken.

Special Food & Beverage
Een beetje festival biedt zijn bezoekers een uitgebreid menu aan van verschillende soorten eten en drinken. De cateraars die op evenementen actief zijn, zijn dan ook niet eenvoudige voedsel- en drankverkopers, maar dragen bij aan de beleving van een festival. EB Live zette acht foodtrends op een rij die op de festivals zichtbaar zullen zijn.