Achtergrond: Fysieke releases nog 
steeds speerpunt van Dutch FilmWorks

woensdag 16 mei 2018 - 13:44

Dutch FilmWorks slaagt erin om in een dalende markt toch telkens weer goede resultaten neer te zetten. Fysiek filmproduct is dan ook nog steeds belangrijk voor de onafhankelijke distributeur, aldus COO René van Turnhout. 

We hebben nog steeds alle geloof in Blu-ray en dvd”, zegt Van Turnhout stellig. Zijn woorden worden onderbouwd door de fysieke DFW-releases die op stapel staan. Komende tijd worden verschillende feature films, boxsets en een tv-serie uitgebracht. De distributeur zet onder meer in op spektakelfilms (6 Below, Escape Room, Black Water), kinderproducten (Mijn Dino en Ik, Diep in de Zee, Monsterjagers) en natuurdocumentaires (Wonders Of The Sea, Wild). Bovendien liggen er deze maand in het kader van de actiecampagne Filmpakker 28 titels tegen een gereduceerde prijs in de winkels.

Samenwerken
De onafhankelijke distributeur zegt 'blij te zijn dat partijen blijven geloven in de fysieke markt', maar vindt wel dat er wat moet gebeuren om de zichtbaarheid van de producten voor de consument te behouden, met name bij MediaMarkt. “De komende drie tot zes maanden zijn voor het aanbod bij MediaMarkt cruciaal. Het assortiment zal worden herbezien, om ervoor te zorgen dat het meer in lijn ligt met de veranderde vraag van de consument.” Het aantal producten wordt inmiddels teruggebracht naar zo’n 3.000. “Longtail is verschoven naar online", zegt Van Turnhout. "Met Blu-ray en dvd valt er nog steeds een mooie omzet te maken. Momenteel werken MediaMarkt, distributeurs en leveranciers goed samen om dit te laten slagen.”

Patser
Een van de focustitels is de voor eind mei geplande titel Patser, het speelfilmdebuut van Ali B. “Ten tijde van de bioscooprelease was Ali B in elke talkshow te zien en was die film overal op social media aanwezig”, zegt Van Turnhout. “In Vlaanderen worden ter promotie van de Blu-ray- en dvd-release signeersessies gehouden met de regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah. We kijken of wij zulke signeersessies ook in Nederland kunnen opzetten, maar wij zijn daarbij natuurlijk wel afhankelijk van hun beschikbaarheid. Verder zetten we in op platforms zoals Facebook en Instagram, en op online bannering.”

Prijsonderscheid
Opvallend is dat bij een aantal releases geen prijsonderscheid wordt gemaakt tussen Blu-ray en dvd. “We zien dat als nieuwe films tegen dezelfde prijs worden aangeboden, er gedurende een langere tijd bij een aantal kanalen meer Blu-rays worden verkocht dan dvd’s”, legt Van Turnhout uit. Iets later In juli gaat DFW flink uitpakken met Bankier van het Verzet. “Die titel moet straks overal staan. Het is een film waar een wat ouder publiek op afkomt en dat is nu net het publiek dat nog steeds bereid is om Blu-rays en dvd’s te kopen.Voor de bioscooprelease heeft hoofdrolspeler Barry Atsma zich enorm ingezet. We gaan kijken of Barry ook bereid is dat bij de fysieke release te doen.”