Vooruitblik: Shadow Of The Tomb Raider

dinsdag 10 juli 2018 - 14:28

Square Enix sluit met Shadow Of The Tomb Raider de reboot-trilogie af die in 2013 geïntroduceerd werd. Het slotstuk belooft op alle fronten spektakel. Marketingmanager Wiebe van der Werk van Bigben Interactive: "Dit is voor ons de belangrijkste release van dit jaar."

"Ik durf zelfs te stellen dat de nieuwe Tomb Raider een van de grootste games van 2018 gaat worden. Er zijn niet veel spellen met een dergelijke legacy. Tomb Raider is een franchise die generaties overstijgt. De serie is dan ook constant meegegroeid met het publiek door te evolueren qua techniek en uitstraling. Met Shadow Of The Tomb Raider zetten we het meest ambitieuze deel ooit in de markt. Het is een titel voor een breed publiek met een brede aantrekkingskracht. Tomb Raider ontstijgt de core-speler.”

Het nieuwste deel verschijnt op 14 september en is volgens de marketingmanager ‘de eerste grote gameblockbuster van het najaar’. ”Zo gaan we die ook in de markt zetten. Op dit moment kan ik nog niet veel over de marketing van het spel zeggen. We hebben een aantal mooie plannen, maar die zijn nog niet definitief. Wel kun je ervan op aan dat in september niemand om Shadow Of The Tomb Raider heen kan.”

Geschiedenis
Game-icoon Lara Croft bestaat 22 jaar en evolueerde de afgelopen decennia mee met de veranderingen in de industrie. Was de originele Lara een seksbom met nauwsluitende shirtjes en twee pistolen, de Lara van nu kent meerdere gedaantes. In die 22 jaar wist de licentie zowel hoogte- als dieptepunten te behalen. Een filmserie zorgde voor een wereldwijde mainstream bekendheid, waardoor de merchandise nog interessanter werd. Daarna leek ontwikkelaar Core Design nieuwe Tomb Raider-games op de automatische piloot te maken, wat resulteerde in weinig originele games. Toen het Engelse Core Design werd ingeruild voor het Amerikaanse Crystal Dynamics, herwon won Lara de afgehaakte fans opnieuw voor zich. De grootste verandering moest echter nog plaatsvinden.

Het einde van de wereld
In 2013 ging het roer om met een reboot. In Tomb Raider maakten consumenten kennis met een jonge, onzekere Lara Croft. Spelers moesten ploeteren, overleven en jagen op een onherbergzaam eiland voor de Japanse kust. De heldin kreeg het ongekend zwaar te verduren en de klim- en klauter-gameplay van weleer werd aangevuld met survival-, stealth- en RPG-elementen. Daarnaast was 
weer een grote rol weggelegd voor schietgevechten en hanteerde Lara Croft voor het eerst de pijl en boog, die uitgroeide tot haar favoriete wapen. De titel gooide daarnaast hoge ogen vanwege de pracht en praal. Niet eerder oogden Lara en de wereld waarin ze zich begeeft zo realistisch. In Rise Of The Tomb Raider borduurden de makers hierop voort en verplaatste de actie zich naar Siberië. Voor het derde en voorlopig laatste deel van de reboot reist de avonturierster af naar Zuid-Amerika, waar een duistere Maya-profetie diverse natuurrampen aankondigt.

Positieve previews
Waren de daadwerkelijke tombes in Tomb Raider kleine uitstapjes, in Rise Of The Tomb Raider hadden ze al wat meer om het lijf. In Shadow Of The Tomb Raider gooien de makers daar een flinke schep bovenop en doen de ruimtes denken aan de enorme ruïnes en tombes van de vroegere games. Ze zijn gevuld met boobytraps en Lara mag weer lekker klimmen en verraderlijke puzzels oplossen.

Opvallend is de filmische presentatie: er is veel tijd voor dialogen ingeruimd en diverse segmenten komen bombastisch en spectaculair in beeld. Van der Werk: “We hebben anderhalf uur van de game getoond aan een internationale groep journalisten en die waren unaniem enthousiast. Dat is bijzonder, omdat zij natuurlijk alles al een keer hebben gezien. Als je dan toch al die verraste gezichten en positieve previews ziet, is dat een grote opsteker. Zeker als je nagaat dat dit niet veel meer dan een snapshot is. Op de E3 tonen we meer.”

Retailfeestje
De positieve reacties kwamen niet alleen van de specialistische pers. Ook de retail wilde zo snel mogelijk instappen, stelt de marketingmanager. “Tomb Raider is een franchise die bewezen heeft voor kassa-aanslagen te zorgen. Bigben doet er alles aan om van deze release ook een retailfeestje te maken. Een feestje dat eigenlijk al begonnen is. We hebben veel tools en voorbestelbonussen beschikbaar gesteld waarmee de winkelier een pre-order kan organiseren.”

Shadow Of The Tomb Raider verschijnt in twee verschillende fysieke versies. Naast de standaard editie is er ook de Croft Edition. Deze bevat behalve de game een digitale soundtrack, extra dlc, zeven extra tombs en een season pass. Hiermee gaat het avontuur verder na de aftiteling van Shadow Of The Tomb Raider. Na de release verschijnen er namelijk zeven nieuwe verhalen, de zogeheten Paths. Ieder Path bevat een nieuw, op zichzelf staand verhaal met nieuwe missies, alsook een Challenge Tomb, een nieuw wapen, een nieuwe outfit en een nieuwe vaardigheid. Het meest bijzondere aan de Croft Edition is dat deze twee dagen voor de officiële release al beschikbaar is. “Echte fans kunnen dus eerder aan de slag met het nieuwste avontuur van Lara.”

Release: 14 september
Platform: PlayStation 4, Xbox One, pc
Distributie: Bigben Interactive
Uitgever: Square Enix

In de nieuwe editie van Entertainment Business, die begin augustus verschijnt, wordt meer bekendgemaakt over Shadow Of The Tomb Raider.