Twelve: de onzichtbare kracht op de achtergrond

woensdag 08 augustus 2018 - 10:03

Twelve is een belangrijke speler als het gaat om betaaloplossingen in de evenementenbranche. Het merk is ontstaan uit het samenvoegen van de vier labels Le Credit Sportif, Counterpay, KNIP cashless events en Credit Sportif XL. Sinds 1 mei is het bedrijf onder de nieuwe naam verdergegaan.

Door de krachten van vier merken te bundelen wordt voor het nieuwe merk Twelve niet alleen de communicatie makkelijker, ook kan het op deze manier internationaal een duidelijker stempel drukken. Twelve levert kassasystemen, diverse betaalmethoden en de kennis om de klant te ontzorgen.

Volgens Koen van den Brand, accountmanager Events, is de keuze voor Twelve logisch. “We bedienden vier soorten klanten (sportclubs, horeca, stadions en evenementen) met vier verschillende bedrijven. Hoewel we voor ieder een apart plan hadden, leverden we in essentie soortgelijke diensten. Daarnaast zagen we steeds vaker dat een betaal-oplossing voor bijvoorbeeld een event ook ergens anders gebruikt wordt. Hoewel we nu een nieuwe naam hebben, blijft onze servicegerichte insteek hetzelfde, en achter de schermen zijn nog steeds dezelfde gezichten werkzaam.”

De naam Twelve verwijst naar de zogeheten twaalfde man. “Wij zijn immers op de achtergrond de onzichtbare kracht achter het succes van een event of sportwedstrijd. Daarnaast klinkt Twelve een stuk beter als je over de grenzen werkt. We krijgen namelijk steeds meer aanvragen uit het buitenland. Ik moet wel glimlachen als we in de festivalwereld nog steeds KNIP worden genoemd. Het wennen aan de nieuwe naam gaat daar erg langzaam.”

Pinnen aan de bar

Twelve wordt door Van den Brand omschreven als jong en flexibel. “Dat is een must in de festivalwereld. Daar is alles constant in beweging en moet je snel kunnen schakelen. Dat past goed in onze ontzorgstrategie. Het is onze ambitie om het betaalproces zo goed en soepel mogelijk aan de gebruiker aan te bieden. Het is geen publiek geheim dat festivalmuntjes uiteindelijk zullen verdwijnen. Wij zien dat ook en zetten in op een oplossing waarbij iedereen kan pinnen aan de bar. Bezoekers hoeven niet meer in de rij te staan voor muntjes en kunnen direct naar de bar om af te rekenen. Daarnaast is er geen gedoe meer met muntjes die na het festival overblijven; het is dus een stuk eerlijker voor de bezoeker. Er is ook een oplossing om met contant geld een betaalpas te kopen, die we kunnen branden in de huisstijl van het evenement. Onder andere voor de buitenlandse bezoekers, die bijvoorbeeld geen hoge pintransacties willen, is dit een aantrekkelijke oplossing. Dit alles draait over onze pin-terminals.”

Transparant

Als leverancier van betaaloplossingen in de evenementenbranche is Twelve een van de grotere spelers, aldus de accountmanager. “We hebben de meeste ervaring, en dat zorgt voor een constante groei. Dit jaar zijn bijvoorbeeld drie grote festivals – Open Air, Best Kept Secret en Valhalla –overgestapt op de betaaloplossingen van Twelve. Zij zijn allemaal zeer tevreden met het behaalde resultaat en zeggen unaniem nooit meer terug te keren naar muntjes.”

Daarnaast is het bedrijf betrokken bij grote concerten in de Johan Cruijff Arena. Van den Brand is er zeker van dat het aantal klanten in de toekomst enkel zal toenemen. “Het is een kwestie van tijd voordat ook andere partijen die nu nog met munten werken uiteindelijk overstappen. Pinnen aan de bar is een veel transparantere manier van zakendoen voor zowel de organisator en de toeleverancier als de consument.”