Aantal abonnees op muziekdiensten met 16 procent toegenomen

vrijdag 14 september 2018 - 14:16

Wereldwijd hebben 229,5 miljoen mensen een abonnement op een muziekstreamingdienst. Dat staat in het rapport Global Streaming Music Subscription Market H1 2018 van onderzoeksbureau MIDiA. Vergeleken met de eerst helft van 2017 is dat een toename van 16 procent.

Aan het eind van 2017 waren er nog 198,6 miljoen abonneehouders op een muziekservice. In de eerste helft van het jaar zijn tussen H1 2016 en H1 2017 60,8 miljoen abonnees erbij gekomen. De totale omzet uit de abonnementen komt neer op 3,498 miljard dollar. MIDiA verwacht dat de groei blijft aanhouden tot half 2019. Daarna zal de groei vooral moeten komen van de zogeheten mid-tier markt, zoals Japan, Brazilië, Mexico en Rusland.

De partij die het meeste marktaandeel heeft veroverd is Apple Music. Deze dienst heeft 3 procentpunt erbij gekregen en heeft nu een marktaandeel van 19 procent. Spotify is nog wel steeds de marktleider met een aandeel van 36 procent, maar is niet significant gegroeid. Op nummer drie staat Amazon Prime Music, dat een marktaandeel van 12 procent heeft en eveneens geen sterke groei heeft gerealiseerd.

De rest van de taart wordt verdeeld over de kleinere partijen, zoals het Chinese Tencent Music, dat een aandeel van 8 procent heeft. Deezer, Google en Pandora moeten het alle doen met een marktaandeel van 3 procent.