Interview: 30 jaar Record Palace in Amsterdam

vrijdag 14 september 2018 - 14:12

2018 is een jubileumjaar voor de Amsterdamse vinylwinkel Record Palace. Drie decennia geleden opende oprichter Jan van Dorsten de deuren van een van de bijzonderste platen-zaken van Nederland.

Schuin tegenover de Amsterdamse poptempel Paradiso bevindt zich platenzaak Record Palace. De in 1988 geopende winkel is niet alleen het vaste adres voor vinylverzamelaars, ook optredende artiesten brengen voor of na hun show in Paradiso vaak een bezoekje aan de zaak. In de afgelopen dertig jaar heeft eigenaar en oprichter Jan van Dorsten menig muzikant mogen verwelkomen; een indrukwekkende collectie gesigneerde hoezen siert een van de wanden van zijn winkel.

Hoe kijk je terug op drie decennia Record Palace?
“In een tijd dat iedere winkel nadacht over het stoppen met de verkoop van vinyl, ben ik gestart met een vinylwinkel voor verzamelaars. Een dergelijke winkel was er toen nog niet in Amsterdam. De platenhandel was mij niet vreemd. Zo stond ik al op beurzen en had ik een groothandeltje voor speciale import. Ik had een heel grote klant aan de Amerikaanse eigenaar van The Collector in Brussel, een winkel waar ik als liefhebber altijd graag kwam. Hij wilde een winkel in Amsterdam beginnen en daar moest ik hem bij helpen. Ik ben ingestapt en we zijn gewoon begonnen. Na een jaar of twee zijn we echter vriendelijk uit elkaar gegaan. Het had vooral op financieel vlak geen zin om met zijn tweeën een winkel te runnen. Ik ben toen alleen verder gegaan. Oorspronkelijk kom ik uit Delft. Na de eerste twaalf jaar op en neer gereden te hebben, ben ik hier gaan wonen. Het is niet zo dat de eerste jaren heel baanbrekend waren. We hadden het geluk dat veel consumenten zich concentreerden op de cd en ik heel mooie vinylcollecties kon overnemen. Daar is eigenlijk door de jaren heen geen verandering in gekomen. Daarnaast verkoop ik ook nieuw product.”

Waarom ben je begonnen met nieuw product?
“Vanuit onze klanten was er ontzettend veel vraag naar classic rock van bijvoorbeeld Led Zeppelin, The Beatles en Fleetwood Mac. Klassieke platen die je tweedehands bijna niet meer kon vinden. Nieuw waren die wel verkrijgbaar. Dat nieuwe segment is  telkens iets groter geworden. Mijn collega Eric doet de inkoop van die nieuwe dingen. Het liefste doe ik tweedehands, en dan vooral grote partijen.”

Voor veel winkeliers is en blijft de prijs van nieuwe platen een heet hangijzer. Ook voor jullie?
“Af en toe schrik ik daar wel een beetje van, ja. Het zorgt er soms misschien voor dat  klanten een plaat van bijvoorbeeld 28 euro laten staan en er liever een van 18 euro kiezen. Daar staat dan weer tegenover dat we hier collectors items hebben staan die ook niet goedkoop zijn. Als je liefhebber bent, is ‘duur’ nu eenmaal een rekbaar begrip.”

Met een bekend plein naast de deur en een overbuurman als Paradiso zit je op een van de meest iconische spots in de hoofdstad. Hoe profiteer je daarvan?
“Vanaf het moment dat ik hier binnenliep en het pand aan de overkant zag, dacht ik: dat kan wel eens heel fijn worden. Door de jaren heen is Record Palace een bekende naam geworden voor nationale maar ook internationale muziekliefhebbers. Mensen zien je winkel als ze in de rij staan voor Paradiso en natuurlijk zorgt de zaal voor bekende klanten – al is het me vaak genoeg overkomen dat ik niet eens in de gaten had dat er een bekende muzikant voor me stond. Maar goed, ik heb aardig wat grote namen over de vloer gehad, van Iggy Pop en de Beastie Boys tot Kraftwerk en The War On Drugs.”

In je winkel heb je niet alleen een Hall of Fame met gesigneerde platenhoezen, maar ook een muur met een wisselend kunstwerk.
“Klopt. Kunstenaar Jigal Krant maakt om de maand een bijzondere wand met platenhoezen in een bepaald thema. Hij doet dit al sinds 2010 en we gaan nu richting de veertigste collectie. Iedere nieuwe wand wordt gefotografeerd en er verschijnt volgend jaar zelfs een fotoboek waarin alle collages zijn verzameld.”

Merk je dat door de populariteit van vinyl ook je publiek is veranderd?
“Record Palace is een plek voor de echte verzamelaar, maar daarnaast krijgen we nu ook veel jonge mensen over de vloer. Verder is de winkel een populaire plek voor toeristen. Zij kopen veelal hiphop, rap, classic rock en tweedehands.”

Is het na dertig jaar nog steeds leuk om een winkel te runnen?
“Jazeker. Ik ga nog iedere morgen met plezier naar mijn winkel. Ik moet om elf uur open, maar ben er vaak al om negen uur. Het leukste is dat je iedere dag een diverse groep klanten ontmoet, met de meest maffe en uiteenlopende muziek-smaken. Zojuist was hier nog iemand van het Turkse consulaat die hier met zijn vader was om een plaatje te kopen. Dat zijn hartstikke leuke dingen.”

Is online een belangrijk onderdeel van je business?
“We doen zaken op Discogs. Dat is interessant en goed om erbij te doen. Ik denk er overigens niet aan mijn hele winkelcollectie online aan te bieden. Dat zijn tussen de 40.000 en 50.000 items. Online leg ik liever de focus op de echt speciale dingen.”

Is er nog een gezonde boterham te verdienen, zeker gezien de concurrentie in Amsterdam?
“Als je rijk wilt worden van muziek, moet je geen vinylwinkel beginnen. Je moet het doen vanuit een passie. Vijf of tien jaar geleden waren er een stuk of zeven zaken,nu zijn het er minstens 25. Of dat een houdbare situatie is? Daar houd ik me helemaal niet mee bezig en daar maak ik me ook niet druk over. Dit is de situatie, en daar kun je zelf niets aan veranderen.”

Hoe zien de komende dertig jaar eruit voor Record Palace?
“Eén ding is zeker en dat is dat ik het volgende jubileum niet ga meemaken. Als in september het feestje van ons dertigjarig jubileum begint, ben ik 69 jaar oud, dus reken maar uit. Ik denk overigens niet aan stoppen. Af en toe loop ik wel te brommen, maar dit is en blijft een te gekke baan.”

Het volledige interview is te vinden in het augustusnummer van Entertainment Business.